Junalla Suomesta Ruotsiin taas elokuussa
VR aloittaa 10. elokuuta päivittäisen junayhteyden Oulun, Tornion ja Haaparannan välillä, mikä palauttaa henkilöjunaliikenteen Tornion keskustaan ja avaa uuden rajat ylittävän reitin Ruotsiin.
Suomesta pääsee elokuusta lähtien jälleen junalla Ruotsiin, kun VR käynnistää uuden matkustajajunayhteyden Oulun, Tornion ja Haaparannan välillä. Päivittäinen liikenne alkaa maanantaina 10. elokuuta, ja junia liikennöidään kaksi vuoroa päivässä molempiin suuntiin viikon jokaisena päivänä.
VR ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat allekirjoittaneet uuden ostoliikennesopimuksen, jonka myötä reitillä ajetaan yhteensä 28 vuoroa viikossa. Liikenne on pääosin valtion rahoittamaa, mutta mukana rahoituksessa ovat myös Tornion ja Oulun kaupungit sekä Meri-Lapin kehittämiskeskus.
Uusi yhteys avaa kokonaan uuden rajan ylittävän junareitin Suomen ja Ruotsin välille.
– Olemme Traficomissa tyytyväisiä, että saimme avattua tämän uuden yhteyden ja parannettua näin junaliikenteen palvelutasoa. Tulemme seuraamaan mielenkiinnolla, miten uusi yhteys tulee kiinnostamaan matkustajia, sanoo Traficomin kehitysjohtaja Pipsa Eklund.
Yhteyden avaaminen on edellyttänyt tiivistä yhteistyötä Suomen ja Ruotsin viranomaisten välillä muun muassa tulli- ja rajanylityskäytäntöjen sekä rautatieliikenteen teknisten yksityiskohtien osalta.
VR uuden liikenteen johtajan Juho Hannukaisen mukaan uusi reitti parantaa merkittävästi pohjoisen liikenneyhteyksiä.
– Uusi reitti avaa yhteydet Suomen ja Ruotsin välille. Esimerkiksi Oulun ja Luulajan yliopistokaupunkien välillä on jatkossa huomattavasti helpompi liikkua, ja Oulusta on kätevää jatkaa matkaa aina Helsinkiin saakka. Joulukuussa on tarkoitus parantaa entisestään vaihtoyhteyksiä Haaparannalla, josta ruotsalaisen Norrtågin junat liikennöivät Luulajaan.
Samalla henkilöjunaliikenne palaa vuosikymmenten tauon jälkeen Tornion keskustaan.
Myös alueen kunnat pitävät uutta yhteyttä merkittävänä saavutuksena.
– Raideyhteydellä on hyvin tärkeä merkitys alueellisesti, sillä se parantaa yhteyksiä paitsi pohjoisen Suomen ja Ruotsin, myös Norjan välillä. Rajan ylittävän henkilöjunaliikenteen käynnistyminen on myös Tornion, Oulun ja Haaparannan kaupungeille merkittävä saavutettavuutta parantava tekijä, toteavat yhteisessä lausunnossaan Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala, Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossava ja Meri-Lapin seutupäällikkö Sari Moisanen.
Junaliput tulevat myyntiin tiistaina 30. kesäkuuta VR verkkosivuilla ja VR Matkalla -sovelluksessa. Samalla julkaistaan tarkemmat aikataulut.
Historiallista liikenteen käynnistymistä juhlistetaan 10. elokuuta kaikilla reitin asemilla. Tornion, Haaparannan ja Oulun asemilla järjestetään avoimia tilaisuuksia, joissa on luvassa puheita, musiikkia ja tarjoilua.